Efektivitas Hukum Pidana dan Manajemen Operasional terhadap Risiko Konsumen Digital pada Platform E-Commerce Berbasis AI
Abstract
The rapid development of artificial intelligence (AI) on e-commerce platforms brings new risks for digital consumers that Indonesian criminal law has not fully addressed, especially when algorithmic decisions cause harm without a clear human actor. This article assesses the effectiveness of Indonesian criminal law in protecting digital consumers and evaluates the role of internal operational management such as fraud detection, data protection, and algorithm governance in risk mitigation. Using a normative-juridical method and comparative analysis, the research identifies legal gaps regarding criminal liability for damages caused by AI systems (liability gap), and also demonstrates the limitations of the mens rea principle in the algorithmic context. This article proposes an integrative model that combines criminal rule reforms to clarify corporate and developer liability and mandatory operational governance standards (compliance by design) to enhance prevention, detection, and recovery. The findings confirm the need for regulatory and operational synergy to strengthen digital consumer protection in an increasingly autonomous digital market era.
References
Akbar, M. R., Hidayatullah, K. M. S., Sutabri, T., Informatika, P. T., Teknik, F., & Darma, U. B. (2024). Untuk Meningkatkan Keamanan Transaksi Pada. 10(02), 10107–10111.
Arbani, M. (2025). Kekosongan Hukum Artificial Intelligence di RI: Ancaman & Tantangan.
Auli, R. C. (2023). Perbadaan Perbuatan Melawan Hukum dalam Hukum Perdata dan Pidana. Retrieved July 14, 2025, from Hukum Online website: https://www.hukumonline.com/klinik/a/perbedaan-perbuatan-melawan-hukum-dalam-hukum-perdata-dan-pidana-lt5142a15699512/
Fuad, E., Ferdiana, R., & Selo. (2014). Perancangan Fitur E-Commerce Berdasarkan Konsep Customer Relationship Management Untuk Meningkatkan Kualitas Pelayanan. Prosiding SNATIF Ke-1, 259–266.
Gumilar, E. R., Sitanggang, M. J., Remal, S., Ketaren, A., Everoes, M. E., Nasional, P., … Journal, F. L. (2025). Rekonstruksi Penyelesaian Sengketa Perlindungan Konsumen pada Pihak Ketiga sebagai Upaya Transformasi Ekonomi Digital Reconstruction of Consumer Protection Dispute Resolution Involving Third Parties as a Measure to Advance Digital Economic Transformation. 2(1), 15–28.
Hartanti, T. (2023). Pengaruh Penerapan Algoritma Pemrograman Pada Kurikulum Merdeka. 01(03), 76–79.
Najlanabilla, A. (2025). Praktik Ihtikar dalam E-commerce : Tinjauan Kasus Dugaan Monopoli Shopee dari Perspektif Ekonomi Islam. 4, 3546–3553.
Natalia, Sandra , Kezia, Levina, Baasir, H. N. (2023). Privasi Konsumen Dan Perlindungan Data: Prespektif Kebijakan Dan Studi Perbandingan. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosia;L, 10(6), 3157–3168.
Natsir, K., & Bangun, N. (2024). Strategi Umkm Menghadapi Perubahan Perilaku Konsumen Di Era Digital Teknologi untuk menjalankan bisnis mereka . Selain itu pelaku UMKM juga harus memahami. 2(3), 772–777.
Putra, G. P., Digital, P., & Khairun, U. (2024). Permasalahan Hukum dalam Perlindungan Konsumen terhadap Produk Digital : Tantangan dan Solusi di Era E- Commerce. (November), 1–10.
Radiani, R., & Monalisa. (2025). Efektivitas Pelayanan Perizinan Sistem Online Single Submission (OSS) Oleh Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kota Pekanbaru. JMP : Jurnal Mahasiswa Pemerintahan, 2(2), 210–215.
Ramli, A. M. (2024). Artificial Intelligence (AI): Subjek Hukum atau Objek Hukum? Retrieved July 14, 2025, from Hukum Online website: https://www.hukumonline.com/klinik/a/ai-subjek-hukum-atau-objek-hukum-lt670eca701fc74/
Rashid, A. Bin, & Kausik, M. A. K. (2024). AI revolutionizing industries worldwide: A comprehensive overview of its diverse applications. Hybrid Advances, 7(August), 100277. https://doi.org/10.1016/j.hybadv.2024.100277
S, R. A. P., & Serang, S. (2024). Analisis Model Bisnis dan Manajemen Operasional Perusahaan Start-up. 5(12), 5954–5963.
Syahputra, M. D. (2025). Dinamika Hukum Pidana Dalam Menanggapi Kejahatan Siber Di Era Digital. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 9(5), 149–154.
Utami, A., Irwan, M., & Nasution. (2023). Perkembangan Pasar Online (E-Commerce) Di Era Modern Dan Pengaruhnya Terhadap Kepercayaan Konsumen. Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 1(2), 126–132.
Wahono, Puji ; Usman, Osly ; Afiyah, M. E. (2021). Manajemen Bisnis Digital Strategi dan Praktik untuk Generasi Digital.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.









