Digitalisasi UMKM Inklusif di Kabupaten Banyumas sebagai Katalis Transformasi Sosial Menuju Ekonomi Berkelanjutan

  • Puspita Lianti Putri Universitas Harapan Bangsa
  • Riska Nadiya Salsabela Universitas Harapan Bangsa
Keywords: MSMEs, digital inclusion, digital marketing, social transformation, community empowerment

Abstract

This community engagement program aims to foster social and economic transformation through the inclusive digitalization of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in Banyumas Regency. The program focuses on enhancing digital literacy and online marketing capabilities to enable entrepreneurs to adapt to a technology-driven economy. The implementation methods include a digital needs assessment, two-stage training on digital business management and creative marketing strategies, and four weeks of intensive mentoring using a need-based participatory approach. A total of 30 MSMEs from vulnerable groups and peri-urban areas participated actively in the program. Evaluation results show significant improvements in digital competencies, including an increase in understanding of digitalization concepts from 26% to 88% and the use of WhatsApp Business from 34% to 92%. The novelty of this program lies in the application of a context-based digital mentoring model rooted in local community engagement, integrating digital literacy with the strengthening of socio-economic networks. This inclusive and contextual approach has proven effective as a catalyst for social transformation and as a driver of inclusive and sustainable regional economic growth.

References

Adila, M., & Rahmi, D. (2024). Identifikasi Tingkat Literasi Halal Dan Minat Untuk Mengajukan Sertifikasi Halal Pada UMKM Kuliner Di Kota Bandung. Bandung Conference Series Economics Studies, 4(1), 322–328. https://doi.org/10.29313/bcses.v4i1.11864

Alinsari, N. (2021). Peningkatan Literasi Keuangan Pada UMKM Melalui Pelatihan Dan Pendampingan Pembukuan Sederhana. Magistrorum Et Scholarium Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 256–268. https://doi.org/10.24246/jms.v1i22020p256-268

Amien, M. (2024). Workshop Pengenalan Bahasa Pemrograman Python Untuk Data Sains. Dharma Nusantara Jurnal Ilmiah Pemberdayaan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 39–42. https://doi.org/10.32664/dharma.v1i2.1158

Anindyntha, F. A., & Sulistyono, S. W. (2024). Pendampingan Peningkatan Kemampuan Kewirausahaan Dan Literasi Keuangan Pada UMKM Di Desa Selorejo Kabupaten Blitar. Mejuajua Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(1), 46–54. https://doi.org/10.52622/mejuajuajabdimas.v4i1.144

Arianti, B. F. (2020). Pengaruh Pendapatan Dan Perilaku Keuangan Terhadap Literasi Keuangan Melalui Keputusan Berinvestasi Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Akuntansi, 10(1), 13–36. https://doi.org/10.33369/j.akuntansi.10.1.13-36

Ayuningtyas, M. P., & Utomo, R. B. (2023). Peningkatan Literasi Keuangan Dan Pembukuan Digital Pada UMKM Di Desa Potorono. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 3(4), 1277–1284. https://doi.org/10.54082/jamsi.842

Fadilah, I., Rahman, S., & Anwar, M. (2022). Analisis Pengaruh Literasi Keuangan, Inklusi Keuangan, Dan Financial Technology Terhadap Kinerja Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Di Kota Bandung. Fair Value Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 5(3), 1347–1354. https://doi.org/10.32670/fairvalue.v5i3.2419

Fandiga, I., Ferial, L., Khunaefi, R., & Hayatunnufus, H. (2023). Peningkatan Digitalisasi Umkm Desa Sukaratu Berbasis Inklusi Digital. Abdikarya Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 5(02), 99–105. https://doi.org/10.47080/abdikarya.v5i02.2858

Farhan, M. T., Eryanto, H., & Saptono, A. (2022). Pengaruh Literasi Digital Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha Umkm. Transekonomika Akuntansi Bisnis Dan Keuangan, 2(6), 35–48. https://doi.org/10.55047/transekonomika.v2i6.265

Fitriasari, P., Himawan, B., Yanida, M., & Widyatama, A. (2021). Apakah Literasi Keuangan Dan Inovasi Digital Mampu Meningkatkan Kinerja UMKM Saat Menghadapi Covid – 19? Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 11(2), 195–202. https://doi.org/10.37859/jae.v11i2.2833

Kasim, E. Y. (2024). Pengembangan Literasi Keuangan Dan Sistem Manajemen Berbasis Digital Menuju Sustainable SMEs Pada Usaha Cheesestick Savouree. Dharma Bhakti Ekuitas, 9(1), 26–34. https://doi.org/10.52250/p3m.v9i1.883

Lambut, A., Kambey, J., & Putri, R. L. (2023). The Urgency of Digital Capital and Community Intervention in Developing the Potential of Local Superior Product for Micro, Small and Medium Enterprises (MSME) in Jambi. Jurnal Akuntansi Manado (Jaim), 367–379. https://doi.org/10.53682/jaim.vi.7016

Meliza, M., Ilmiani, A., & Ulum, A. S. (2023). Literasi Keuangan Untuk Optimalisasi Pengelolaan Keuangan Umkm Di Desa Sumurjomblangbogo, Kecamatan Bojong. Jurnal Abdi Panca Mara, 4(2), 6–12. https://doi.org/10.51747/abdipancamarga.v4i2.1730

Nurcahyo, M. A. (2020). Penggunaan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Literasi Digital Siswa SMP Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 9(2), 132–138. https://doi.org/10.31571/saintek.v9i2.2077

Sahrul, E. A., & Nuringsih, K. (2023). Peran E-Commerce, Media Sosial Dan Digital Transformation Untuk Peningkatan Kinerja Bisnis Umkm. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 7(2), 286–299. https://doi.org/10.24912/jmieb.v7i2.23293

Septiani, R., & Wuryani, E. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Dan Inklusi Keuangan Terhadap Kinerja Umkm Di Sidoarjo. E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 9(8), 3214. https://doi.org/10.24843/ejmunud.2020.v09.i08.p16

Setiawan, T., Susetyo, D. P., & Pranajaya, E. (2021). Edukasi Literasi Digital: Pendampingan Transformasi Digital Pelaku Umkm Sukabumi Pakidulan. J-Abdi Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(7), 1599–1606. https://doi.org/10.53625/jabdi.v1i7.692

Sihwahjoeni, S., Marija, M., & Apriyanto, G. (2021). Pengaruh Financial Capital, Dan Literasi Keuangan Terhadap Kinerja Usaha Kecil Dan Menengah (UKM) Di Kota Malang. Jurnal Akuntansi Dan Perpajakan, 7(1). https://doi.org/10.26905/ap.v7i1.5464

Susano, A. (2024). Literasi Digital Pendampingan Digitalisasi Pada Pelaku Umkm Di Kecamatan Tingkir Kota Salatiga. EduJPM, 1(1). https://doi.org/10.69726/edujpm.v1i1.2

Tobing, G. J., Abubakar, L., & Handayani, T. (2021). Analisis Peraturan Penggunaan QRIS Sebagai Kanal Pembayaran Pada Praktik UMKM Dalam Rangka Mendorong Perkembangan Ekonomi Digital. Acta Comitas, 6(03), 491. https://doi.org/10.24843/ac.2021.v06.i03.p3

Tohir, R., Purnamasari, H., & Aditya, I. (2023). Peran Pemerintah Desa Dalam Mendorong Pengembangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Desa Wisata (Studi Kasus Pada Desa Wisata Lebakmuncang, Kecamatan Ciwidey, Kabupaten Bandung). Jurnal Trias Politika, 7(2), 293–310. https://doi.org/10.33373/jtp.v7i2.5242

Veranita, M., Yusuf, R., Sahidin, Y., Susilowati, R., Fatihah, D. C., & Warsiati, W. (2021). Empowering UMKM Dengan Pemanfaatan Digital Marketing Di Era New Normal (Literasi Media Digital Melalui Webinar). Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Ubj, 4(2), 159–168. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v4i2.585

Wibawa, B. M., Made, N. G., Bramanti, G. W., & Baihaqi, I. (2023). Meningkatkan Daya Saing Pengusaha Perempuan Melalui Pelatihan Mindset Kewirausahaan Dan Literasi Digital. Jurpikat (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 4(3), 354–366. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v4i3.1480
Published
2025-12-06
How to Cite
Putri, P., & Salsabela, R. (2025, December 6). Digitalisasi UMKM Inklusif di Kabupaten Banyumas sebagai Katalis Transformasi Sosial Menuju Ekonomi Berkelanjutan. Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2025, 4(1), 100-111. https://doi.org/https://doi.org/10.35960/snppkm.v4i1.1376